Steam project in Basisschool Stadspark

Lier: Hoe kunnen leerkrachten wetenschap, techniek, engineering, art en wiskunde integreren wanneer ze kinderen lesgeven over het klimaat, klimaatveranderingen en de opwarming van de aarde? Dit is de uitdaging van onze vierde Internationale STEAM Week.  Een samenwerking tussen AP Hogeschool en basisschool Stadspark in Lier.

De wereld van kunst, design & creatie enerzijds en de wereld van wetenschap, techniek, engineering & wiskunde anderzijds groeien meer en meer naar elkaar toe in de onderwijscontext. Een goed voorbeeld van deze ontwikkeling is STEAM wat staat voor Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics. Door kunst te integreren in lessen van wetenschap, techniek, engineering en wiskunde worden verschillende doelen bereikt. Kinderen krijgen artistieke vaardigheden aangereikt en kinderen bereiken betere leerresultaten in wetenschapsvakken. Als resultaat van de integratie van kunst leren de kinderen om plezier te hebben in wetenschappelijke onderwerpen.

Het verbreden van STEM naar STEAM benadrukt de rol van creativiteit en vernieuwing in lesgeven en leren. STEAM onderlijnt de nood om methodes te onderzoeken om van het klaslokaal meer energieke en aantrekkelijke plaatsen te maken om te leren en te experimenteren.

Voorafgaand aan de STEAM-dag bedenken AP studenten gekoppeld aan internationale studenten zelf STEAM-workshops. Tijdens deze voorbereiding krijgen ze hulp van lectoren van AP en internationale lectoren.

Daarna neemt elk studententeam gedurende anderhalf uur een klas over van de lagere school (eerste tot en met zesde leerjaar: 134 leerlingen) en introduceert daar zijn eigen STEAM workshop rond het thema ‘klimaat’. 

Deze vierde editie van de AP ‘International STEAM Week’ volgt op de succesvolle editie van vorig jaar waar internationale onderwijspartners uit Noorwegen (Western Norway University of Applied Sciences), Ierland (Dundalk Institute of Technology), Nederland (Stenden University of Applied Sciences, Rotterdam University of Applied Sciences, HZ University of Applied Sciences, Iselinge University of Applied Sciences), Portugal (Curso de Música Silva Monteiro), Slovenië (University of Maribor), Spanje (Mondragon University and University of Granada) en UK (Birmingham City University) bij betrokken waren. (MSL/foto’s MSL)

 

 

Dit artikel delen op social media

Tweet