Schitterend toeristisch jaar

Lier: Dank zij een lange en mooie zomer kende Lier een fantastisch toeristisch seizoen. “Lier moet het voor 80% hebben van de openluchtbeleving”, stelt schepen voor toerisme Rik Verwaest.

“Wij hebben een heel grote stijging van de bezoekers aan ons toerisme kantoor. Wij zitten op het één na hoogste cijfer sinds 10 jaar. In 2017 kenden we nog 26.559 bezoekers. In 2018 is dit gestegen tot 36.437. Wij zijn daar ongelooflijk blij mee gezien wij een terugval hadden verwacht na de Davidsfonds zoektocht”, legt Verwaest uit.
“Tijdens de winterperiode zijn wij alleen tijdens de week open. Misschien missen wij hier wel wat bezoekers. Daarom opteren wij voor een beperkte opening in het weekend tijdens de wintermaanden.”
“Het merendeel van onze hotels en B&B’s kennen ook heel mooie groeicijfers.”

Koninklijke moedige Bootvissers zijn de attractie van het jaar

“Van onze toeristische attracties blijven de bootvissers alle records breken. Jaar per jaar kennen ze een stijging. Dit jaar bereiken ze het beste cijfer vanaf we de metingen doen. Met hun 16.426 passagiers kennen ze een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar en zijn hiermee de topattractie van Lier”, zegt schepen Verwaest.
“Wij hebben een lange zomer gehad wat natuurlijk bevorderlijk is voor het buitentoerisme. Onze namiddag rondvaarten in de maanden juli en augustus zonder reservering kenden een groot succes. Wij moesten regelmatig meer boten inzetten. We deden dit alleen in juli en augustus . We overwegen om dit uit te breiden van juni tot september”, zegt Maurits De Smedt, voorzitter van de Koninklijke Moedige Bootvissers.
“Ook City Golf blijft elk jaar groeien. De Waterperels noteren een stijging van het aantal zwemmers.
De Gummaruskerk kent 10% groei. De betalende bezoeken aan het Zimmermuseum kenden een stijging.” Het nieuwe Zimmercafé ingericht in het Schippershuis, annex de Zimmertoren, kent heel wat belangstelling.
“Over het nieuwe stadmuseum zijn wij bijzonder tevreden. Op drie maanden tijd kenden we al 5.820 bezoekers. Hier moeten we wel bij vermelden dat de toegang voor Lierenaars gratis is. Het huis van Oscar kent ook een stijging vermoedelijk daar de stadgidsen dit museum mee promoten.”

Individualisering van het toerisme
“Het aantal gegidste groepen daalt en het aantal bezoekers in de groep daalt ook. De bezoeker wordt digitaler en individueler. Dit zien we onder andere aan het stijgende aantal bezoekers aan onze website.”

Tegenvallers
“De gidsbeurten dalen elk jaar opnieuw. We proberen in te zetten op de zondagswandelingen.
De gidsen worden ook ingeschakeld voor rondleidingen in het museum.
De toeristische apps en de QR code’s worden relatief weinig gebruikt. Men leest wel de webpagina’s. De digitale toerist wenst zijn vrijheid te behouden”, besluit schepen voor toerisme Rik Verwaest.(MSL/foto’s MSL)

 

 

 

Dit artikel delen op social media

Tweet