Fietstunnel onder ring in Lier

Fotoreportage...

Lier, 28 augustus 2020: Donderdag 20 augustus startte aannemer TV Viabuild-Emotec met het inschuiven van een fietstunnel van 30 meter lang, 6 meter breed en 6 meter hoog onder de ring van Lier. Het gevaarte weegt ongeveer 3.000 ton en wordt met speciale pneumatische technieken in de open sleuf geduwd. De werken eindigden op vrijdagochtend 28 augustus 2020. Hiermee bouwt de provincie Antwerpen alvast verder aan de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Het inschuiven van deze tunnel veroorzaakte heel wat verkeershinden. In de Ring rond Lier werd immers een gleuf gegraven. Hierdoor werd de ring tussen de Antwerpsesteenweg en de Mechelsesteenweg volledig afgesloten. Zeker op de spitsmomenten stonden er heel lange files, zowel op de Mechelse- als Antwerpsesteenweg. Tot ongenoegen van vele automobilisten. “Je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit. Vrijdag 28 augustus 2020 was de ring terug open en was alle fileleed voorbij.

“Om deze verbinding vlot en veilig te maken, schuiven we dit weekend een fietstunnel onder de ring van Lier (R16) tussen de twee spoorbundels Gedurende de komende acht dagen is het alle hens aan dek om de sleuf waarin de tunnel komt voor te bereiden, de tunnel op z’n plaats te schuiven, funderingen aan te brengen boven de fietstunnel en opnieuw te asfalteren”, licht gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, het verloop van de werken in het kort toe.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters kwam een kijkje nemen. “Alle fietsostrades in Antwerpen leiden binnenkort naar Lier. Het is belangrijk dat iedereen een fietsreflex moet krijgen. Fietsen moet onze tweede natuur worden. Het is gezonder en beter voor ons milieu. Wij investeren fors in fietsinfrastructuur. Veilige fietspaden zijn een grote prioriteit”, stelt minister Peeters.

Investering van 7,8 miljoen euro
“Deze fietstunnel kadert in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat ook de bouw van een fietsbrug over de sporen en de aanleg van de fietspaden. Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds”, voegt Lemmens er nog aan toe.

"De realisatie van de nieuwe fietstunnel is wellicht de grootste investering in fietsinfrastructuur ooit in onze stad. Daardoor brengt de fietsostrade de Stad Antwerpen, de zuidrand en het Lierse station een stuk dichterbij voor schoolgaande jeugd en fietspendelaars. Fietsen wordt op die manier nog meer een tweede natuur voor Lierenaars en biedt het extra kansen richting één van de belangrijkste bestemmingen voor de stad. Het is tegelijk al decennia geleden dat er nog een nieuwe tunnel onder onze Lierse ring werd gebouwd, met dit project wordt het voor de fietser een stuk makkelijker om deze barrière veilig en snel te kruisen, in elk geval een historisch moment”, reageert Bert Wollants, schepen van Mobiliteit van de stad Lier. (MSL/foto’s MSL)