Jaaroverzicht 2019 - Lierinbeeld

Medailleparade Bataljon Artillerie op Grote Markt

Lier: De militairen van het Bataljon Artillerie werden tijdens een medailleparade gehuldigd voor hun inzet tijdens twee militaire operaties in eigen land. Het betreft de Operatie Vigilant Guardian en Operation Spring Guardian. In het kader van de terreurbestrijding beveiligden militairen gevoelige plaatsen. Speciaal aan deze parade was dat de medailles werden uitgereikt door Lierenaars. De Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen zorgde voor muzikale ondersteuning. Aansluitend werd in het kader van de Veteranendag 1 minuut stilte gehouden om de 252 militairen te herdenken die om het leven kwamen bij humanitaire- en vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog.

“Vandaag willen wij diegenen die zich hiervoor hebben ingezet, feliciteren, danken en medailles uitreiken om uiting te geven aan onze erkentelijkheid voor hun optreden. De Stad Lier, peterstad van het Bataljon , sluit zich hierbij graag aan.
Omdat het hier gaat om een bedanking voor het optreden van onze militairen bij vredesmissies en beveiligingsopdrachten van de bevolking, zullen de medailles ook uitgereikt worden door Lierenaars zelf”, zegt burgemeester Frank Boogaerts.

“Sinds januari 2015 loopt in ons land de operatie Vigilant Guardian. Al meer dan 4 jaar ondersteunt Defensie - waaronder het Bataljon Artillerie - de Federale Politie in de uitvoering van hun kerntaken zijnde het verzekeren van de orde en de veiligheid op ons nationaal grondgebied. Dit om te kunnen ingrijpen bij gebeurtenissen zoals op 22 maart 2016 of gelijk aan deze van drie weken geleden in Nieuw-Zeeland. Door de militairen op straat kan de bevolking zich ook veiliger voelen in de steden Antwerpen, Brussel, de luchthavens van Zaventem en Charleroi, evenals een aantal metro- en trainstations en een beter begrip krijgen van het beroep van soldaat.
Sinds maart 2016, werd de operatie Spring Guardian (OSG) toegevoegd om de politie te ondersteunen bij de beveiliging van nucleaire installaties.
Na een deelname van 30 dagen aan de operatie Homeland, krijgen de militairen en medaille die straks zal uitgereikt worden, symbolisch door jullie, burgers van de stad Lier”, zegt Quentin Van Kerckhoven, Luitenand Kolonel Stafbrevethouder Commandant Bataljon Artillerie. (MSL/foto’s MSL-SDW)

Beiaard Cantus: 1.400 studenten – 4.000 liter bier

Lier: Op de Grote Markt ging de achtste beiaard cantus door ingericht door de studentenclub Moeder en Vader Dolfijnen. 1.400 studenten verzetten maar liefst 4.000 liter “Krambambouli” in die uur tijd.

De cantus begon klassiek met “Io Vivat” (Hoera, zij leve lang) en “Gaudeamus igitur” (Laten wij ons nu verheugen zolang we jong zijn) gevolgd door het clublied van de Dolfijnen.
Schepen en toekomstig burgemeester mocht de “Corona” even toespreken.
Na heel wat studentenliederen en het nodige “ad fundum” werd de cantus afgesloten. “Cantus Ex”. (MSL/foto’s MSL-SDW)

De schapen zijn terug

Lier: Op zondag 14 april 2019 keerden de schapen voor het derde jaar terug naar Lier. Onder begeleiding van de Lierse Keersters en doedelzak spelers vertrokken een veertigtal schapen van aan Bar Vest via de stadsvesten richting Spui. Vandaar ging het verder naar het ‘konijnenbos’ waar de schapen deze zomer naar hartenlust kunnen grazen. Enige professionele herders met hond leiden de kudde veilig naar hun bestemming.
De Sociëteit van de Schaepshoofden verzorgde die dag een geslaagde en gezellige opendeurdag in het Spui. Voor de kinderen is een knuffelhoek met een tiental lammetjes voorzien. Het ganse evenement kon op heel wat belangstelling rekenen.

Begrazingsproject
De terugkeer van de schapen kadert in een begrazingsproject dat de Sociëteit van de Schaepshoofden drie jaar geleden opstartten samen met de stad Lier en een professionele herder. Met dit project wordt het gebied achter het Spui tussen een dode arm van de Nete en de Nete zelf op een ecologisch verantwoorde manier onderhouden. Gezien het grote succes wordt dit project ook dit jaar hernomen. .

Educatief aspect Ook het educatieve aspect wordt niet vergeten. Dankzij schaapsherder, Chris Caerts, wordt een onvergetelijke les over het schaap op de begrazingsweide voorzien. Alle basisscholen kunnen participeren. Ze maken niet alleen kennis met het dier en de biologische aspecten ervan maar ook met de cultuurhistorische en ecologische aspecten van de begrazing. Een demonstratie schapen drijven met Border Collies van de herder is zeker het meest spectaculaire onderdeel van de educatieve uitstap.(MSL/foto’s MSL-SDW)

Jobbeurs ‘Sterk door werk’

Lier: De vierde editie van de jobbeurs voor laag- en midden-geschoolde jongeren uit Lier en directe omgeving vond plaats in ‘het Pact’ van de l’Avenirsite.
Op dit moment gaat het de goede kant uit met de jeugdwerkloosheid in de regio Lier. De bedrijven bieden kansen aan jongeren en dat is een zeer positieve evolutie. Om deze trend te ondersteunen en omdat de arbeidsmarkt élk talent nodig zal hebben, blijven VDAB en de stad Lier, samen met hun partners, inzetten op deze doelgroep.
De organisatie van de jobbeurs is, net als de vorige jaren, in handen van de jongeren zelf. Via hun inzet proberen ze hun talenten en vaardigheden in de kijker te plaatsen voor de werkgevers.

In haar openingstoespraak betoogde Marleen Vanderpoorten dat het de goede kant uitgaat met de jeugdwerkloosheid in de regio Lier . Het zeer hoge aantal laaggeschoolde jongeren in Lier resulteerde enkele jaren geleden in de opstelling van een charter met doelstellingen en acties. De jobbeurs is er daar één van. Onder het motto “Sterk door werk” werd een luik over werk en tewerkstelling opgenomen in het bestuursakkoord waarin eveneens extra aandacht besteed wordt aan het verwerven van het Nederlands. Verschillende initiatieven werden al succesvol in het veld gezet of opgestart. Marleen citeerde hierbij de mobiele horeca-medewerker, het jobatelier, Missing Link , de Brug en het Plus-project.

Sinds de opstart van de initiatieven 3 jaar geleden is het aantal laaggeschoolde jongeren in Lier gedaald met 25%. Binnen de groep jonge werklozen blijft het aandeel van de laaggeschoolden in Lier met 61,8% echter groter dan in de regio (57,2%) en in Vlaanderen (56,2%).

“Dit leert ons dat we moeten blijven inzetten op deze vrij hardnekkige groep jongeren zonder diploma en de link tussen onderwijs en werk verder moeten versterken ”, aldus Vanderpoorten. Ze deed een oproep aan de scholen om het systeem van duaal leren in te voeren. “Duaal leren kan van volgend schooljaar uitgerold worden over gans Vlaanderen. Het is een uitstekende manier om jongeren , die ongekwalificeerd dreigen uit te stromen een nieuwe uitdaging te bezorgen, “ besloot Marleen Vanderpoorten. (MSL/foto’s MSL-SDW)