Jaaroverzicht 2019 - Lierinbeeld

Muzikaal jeugd uitwisselingsproject China - België

Lier: In de Jezuïetenkerk ging de slotvoorstelling van het EU-China Youth Music & Art Festival door. De aanwezigen kregen demo’s van Chinese papierknipkunst, thee ceremonies, Tai Chi en de kunst van Wing Chun Kong Fu met grootmeester Liang XuHui.
Het hoogtepunt van het festival is zonder twijfel de uitvoering van het speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde werk 'De Nieuwe Zijderoute', door Han Flintrop, muzikale duizendpoot en coördinator externe activiteiten van SAMWD Lier.
In zijn gelegenheidstoespraak verwelkomde de burgemeester Frank Boogaerts de aanwezigen in het bijzonder de hoge Chinese delegatie Minister Councilor Mr. Che Weimin, Ms.Yang Yiyuan en Mr. Du Haikun.
“Wij hebben deze avond de gelegenheid om muziek te beluisteren en bovendien kennis te maken met verschillende andere aspecten van het Chinese culturele leven zoals Taichi, de traditionele theeceremonie, paper art, volksdans, Kung Fu, kalligrafie. Mijn dank gaat uit naar alle jonge getalenteerde artiesten en hun leraars, zowel van China als van Vlaanderen. Dank ook aan onze eigen jonge talenten voor hun deelname aan de uitvoering van een nieuw gecomponeerd werk door Han Flintrop, ‘The new silk road’”.

“Speciaal te vermelden is dat de Chinese en Belgische muzikanten onafhankelijk van elkaar dit stuk hebben voorbereid. Tijdens een repetitie zullen ze voor de eerste maal samenspelen”, zegt Han Flintrop.

The new silk road – De Nieuwe Zijderoute
Deze achtdelige suite beschrijft de beroemde tocht van de Venetiaanse koopman Marco Polo (1254-1324). Het jeugdorkest van het festival maakt gebruik van allerlei Europese en Chinese instrumenten en voert het publiek langs de kleurrijke steden zoals Hormuz, Trabzon, Parangimalai en Quinsai op weg naar het huidige Peking. De tot de verbeelding sprekende muziek wordt toegelicht en ondersteund door dans en beweging. (MSL/foto’s MSL-SDW)

Te Deum in Sint Gummaruskerk

Lier: Op de nationale feestdag werd traditiegetrouw het Te Deum gezongen. Nadien werd er, onder begeleiding van stadsharmonie Leo XIII, opgestapt naar het monument ter ere van de gesneuvelden in beide Wereld Oorlogen. Daar werd een korte bloemenhulde gebracht.

Op het stadhuis hield burgemeester Frank Boogaerts de gelegenheidstoespraak.
“21 juli is de datum waarop in 1831 de eerste Koning, Leopold van Saksen-Coburg-Gotha, de grondwettelijke eed aflegde als Koning van de nieuwe staat België. Na de Belgische revolutie in 1830 werd door het Nationaal Congres beslist om in dit land een koninkrijk te installeren”, begint Boogaerts zijn toespraak. “Sinds 1831 is er heel wat veranderd in dit land. De politieke partijen zijn veranderd, er zijn nieuwe partijen gekomen, partijen zijn verdwenen, de politieke verhoudingen zijn grondig gewijzigd. Ook de instellingen en de staatsstructuur zijn meermaals aangepast aan de gewijzigde politieke realiteit. Soms uit eigen beweging, maar meestal gedwongen en gebaseerd op de wil van de kiezer. Men kan immers niet voorbijgaan aan de wens van de bevolking om te komen tot een moderne, vlot-lopende staatsmachine die ten dienste staat van de burgers en de bedrijven. Die aanpassingen en de implementatie van nieuwe structuren moeten permanent worden bestudeerd en doorgevoerd om te komen tot een geoliede staatsorganisatie.”
Verder verwees hij naar de moeilijke regeringsvorming na de jongste verkiezingen en citeerde uit een editoriaal van Bart Sturtewagen in De Standaard onder de titel “Eenvoud moet het doel zijn”, verwijzend naar wat hij “de chaos van het franstalige politieke toneel” noemt. Met de finale vraag “Leidt dat in 2019 tot de finale onmogelijkheid om nog een Belgische federale regering op de been te brengen?”
Verder verwees hij nog naar de vergrijzing van de bevolking en de problemen die dat meebrengt wat betreft betaalbaarheid van de pensioenen. Ook het migratie probleem werd even onder de aandacht gebracht.

“21 juli is het uitgelezen moment waarop iedereen zou moeten nadenken over de toekomst van dit land : hoe organiseren wij het ? Hoe verdedigen wij onze waarden ? Hoe consolideren wij onze economische groei ? Die denkoefening moet dringend en ernstig gedaan worden door alle verantwoordelijken in dit land. Deze postelectorale periode verplicht ons daartoe. Zij en wij allen hebben de plicht om hieraan mee te werken”, besluit de burgemeester.
De plechtigheid werd afgesloten met een korte receptie.

Te Deum laudamus
Het Te Deum (de eerste twee woorden van Te Deum laudamus, Latijn voor “Wij loven U, O God") is een hymne op basis van de Bijbel, die in de liturgie van de christelijke kerken waaronder ook de Rooms-Katholieke Kerk gebruikt wordt. De lofzang is ontstaan rond het jaar 400 na Chr., gesteld in ritmisch proza en wordt tegenwoordig toegeschreven aan Nicetas van Remesiana.
Bij plechtige dankdiensten, na processies en bij liturgische diensten voor de vorst(in), wordt nog vaak het Te Deum gezongen. Tijdens het ancien régime gebeurde dat ook aan het slot van een triomfantelijke intocht, nadat een veldheer een stad had ingenomen. Men kan de lofzang ook nog vaak horen bij parochie- en priester-jubilea en soms bij speciale gelegenheid tijdens het Lof. Het Te Deum kan ook gezongen in de vigilie, de plechtige vespers op de vooravond van kerkelijke hoogfeesten. (MSL/foto’s MSL-SDW)

Juli 2019

Nooit meer zoeken naar je fiets in station Lier

Lier: Om je fiets gemakkelijker terug te vinden in de fietsenparking aan het station plaatste de stad samen met Infrabel aan elke rij een pictogram. Zo moet je maar het pictogram van één van de eenentwintig rijen te onthouden om je fiets gemakkelijk terug te vinden. Een jonge kunstenares ‘Nanoe’ mocht de pictogrammen tekenen.

In 2017 breidde de fietsenstalling aan het station van Lier gevoelig uit tot 1.300 plaatsen. Een geslaagde operatie, die echter ook nadelen had. In het grote fietspark hebben veel pendelaars moeite om hun fiets terug te vinden tussen al die rijen.
Schepen van Jeugd Rik Verwaest: “De ludieke illustraties zijn alfabetisch. Op het eerste vak zie je dus de Aarde. Je komt verderop de Dodo tegen en zelfs Jommeke en de Queen maken hun opwachting.”

Schepen van Openbaar Domein Bert Wollants: “Zie het als een soort verdwaalpaal voor fietsen. Voor gezinnen met kinderen is dit een leuke extra om met de fiets naar het station te komen en alle illustraties te ontdekken.” (MSL/foto’s MSL)

Groenten telen bij Sint Jozef

Lier: Het Woon en Zorg Centrum Sint Jozef lanceerde een uniek project. Bewoners van de appartementen kunnen in de tuin hun eigen groenten telen. Met de steun van Cera en de Landelijke Gilde werden in de grote tuin van het WZC groenten teelbakken geplaatst. Elke bewoner die wil kan zich ontfermen over een groenten bak.

“Sint Jozef Lier is dit voorjaar gestart met een ‘Warme tuin’. Met dit duurzame project willen we alle bewoners van het woonzorgcentrum en de assistentiewoningen, maar ook medewerkers en familie, warm maken om in de grote groene ruimte te vertoeven die we te bieden hebben. Kijken, proeven, ruiken of met de handen in de grond zitten”, zegt Werner De Backer, directie Sint Jozef Lier. “Anderzijds wil de ‘Warme Tuin’ een ontmoetingsplaats zijn voor iedereen, voor bewoners, familie, vrienden, vrijwilligers, bewoners uit de buurt. Een plaats waar men kan ‘palaveren’ over vroeger, over wat men geteeld of geoogst heeft.
Met de oogsten van de tuin kunnen allerlei activiteiten georganiseerd worden, maar zelfs alleen al het eigenaarschap van een moestuinbak kan de kwaliteit van leven van de persoon in kwestie bevorderen.”

Koen Albers, lokale vertegenwoordiger van Cera, legde uit dat Cera steun verleent aan projecten die te maken hebben land- en tuinbouw en met zorg voor de gemeenschap. “Dit project past duidelijk in onze doelstelling. Het heeft te maken met landbouw en ouderenzorg. Daarom steunen wij dit project met 900 euro.”

De Landelijke Gilde zorgde voor de praktische uitwerking. (MSL/foto’s MSL-SDW)