Jaaroverzicht 2019 - Lierinbeeld

Koningspaar bezoekt Lier

Lier: Op dinsdag 26 februari brengen Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin een bezoek aan de provincie Antwerpen. Het Vorstenpaar zal die dag drie steden uit de Netevallei en de Zuiderkempen vereren met een bezoek. De Vorsten hielden halt in Duffel, Lier en Herentals.

In Duffel bezocht het Vorstenpaar Kunstencentrum De Loods. Het is een sociaal-artistiek kunstproject voor mensen met een psychische kwetsbaarheid.
Het bezoek aan de firma Van Hool in Koningshooikt werd te elfder ure verdaagd naar een latere datum gezien de staking in bepaalde afdelingen van het bedrijf. In plaats daarvan werden ze door burgemeester Frank Boogaerts ontvangen op het Liers Begijnhof. Ze bezochten daar de Sint Margaretha kerk en een kant atelier.
Daarna vertrokken ze naar Herentals waar ze onder andere de Lakenhal op de Grote Markt bezochten. (MSL/foto’s MR)

Februari 2019

Een ‘Valentijns’ hart voor het klimaat

Lier: Op Valentijnsdag kwamen een tweeduizendtal leerlingen van verschillende de basisscholen uit Lier en Koningshooikt naar de stadsvesten. De bedoeling was elkaar een hand te geven om zo de binnenstad te omarmen. Niet toevallig op Valentijnsdag: “Op deze dag willen heel wat Lierse scholen het klimaat een warm hart toedragen”, klonk het bij de organisatie. “We gaan met z’n allen de uitdaging aan om de binnenstad te omarmen. Via deze actie willen we iedereen, jong en oud, laten zien dat we zelf ook een steentje willen en kunnen bijdragen tot een mooie en leefbare wereld.”

“Om 14 uur reiken we elkaar de hand en zingen we samen ‘De wereld is een toverbal’. Ondertussen geven de kinderen symbolisch een wereldbol door. Een de fietsende reporter bracht de levende ketting in beeld. Via sociale media wordt dit filmpje hopelijk vaak bekeken en gedeeld. Misschien vindt het zo de weg naar andere steden en gemeenten”, klinkt het bij de organisatoren. “Als teken van verbondenheid tekenen we op onze wang een hartje.” Om 15.00 uur keerde iedereen terug naar school.

Vlaams Belang protesteert
Ook enige leden van het Vlaams Belang en Voorpost Kempen waren aanwezig op de vesten. “Wij protesteerden tegen het feit dat kleuters en leerlingen van de lagere scholen uit de klaslokalen gehaald worden om te laten deel te nemen aan politieke manifestaties”, klonk het bij het Vlaams Belang. “Kinderen moeten spelen, niet manifesteren”, zegt lokale Vlaams Belang-voorzitter Bart Verhoeven.
Het protest kon op weinig sympathie rekenen bij deelnemers en omstaanders. (MSL/foto’s MSL-SDW)

Sportlaureaten 2018 gehuldigd tijdens Nacht van de Sport

Lier: Tijdens de Nacht van de Sport werden de verdienstelijke Lierse sportbeoefenaars gehuldigd in CC De Mol.
De feestelijke avond werd geopend met een optreden van Dans studio Wagner.Uittredend voorzitter van de sportraad, Jo Dockx, gaf een kort overzicht van de afgelopen jaren.
Schepen Andries onderstreepte het belang van de sport en verwees naar de nieuwe sportinfrastructuur die in aanbouw is en naar het project Hoge Velden. Herman de Belder, voorzitter van de Koninklijke Lierse Persbond, reikte de sportpersprijs uit. De laureaten zijn Eliese Ceulemans en Hannes Verbruggen van het G-team van AC Lyra. Zij werden geselecteerd om van 14 tot 21 maart 2019 deel te nemen aan de ‘Special Olympics Summergames’, in Abu-Dhabi de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten.
Nadien volgde de huldiging van de Provinciale, de Vlaamse , de Belgische en de Europese kampioenen.
Ook de vrijwilligers werden in de hulde betrokken. Sven Jacobs van Zwemvereniging Lier, Louis Torfs en Francine Hues van de Koninklijke Kano Club Lier, Maria De Ryck van dansclub Scratch, Rony Becquet van AC Lyra, Jos ‘Fonne’ Heylen van Lierse Bicycle Club, Louis Garcia van PC Lier en Ann Moons van Heracles Hockey mochten op het podium komen.
Ploeg van het jaar werd de Landelijke Junioren van BC Guco.
Jongere van het jaar werd Yali Henderickx.
Sportfiguur van het jaar werd Nicholas De Kerpel van Heracles Hockey.
Na een schitterend optreden van de dans dansclub Scratch werd uittredend voorzitter van de sportraad Jo Dockx samen met zijn echtgenote nog in de bloemen gezet.
De Nacht van de Sport werd afgesloten met een uitgebreide receptie die muzikaal opgeluisterd werd door een ensemble van SAMWD onder leiding van Han Flintrop. (MSL/foto’s MSL-SDW)

Vrijwilligers Koningshooikt gehuldigd

Koningshooikt: Tijdens een uitgebreide receptie dankte de Dorpsraad van Koningshooikt de talrijke vrijwilligers die zich belangeloos inzetten in het verenigingsleven en ook daarbuiten.

In zijn toespraak bracht voorzitter Dirk Frans ook hulde aan de overleden erevoorzitter Achiel Aertgeerts en Julien Van Deuren, bestuurslid van Samana. “Door hun overlijden zijn we ongetwijfeld twee steunpilaren verloren. Bij hun afscheid kwam ook weer naar voren wat zij los van hun job hebben kunnen betekenen voor anderen en binnen onze gemeenschap. Net zoals zovele anderen waren zij vrijwilligers voor het leven. Voor mezelf persoonlijk, zullen zij steeds een voorbeeld en inspiratiebron blijven.”
“Ik dank heel graag alle leden van de Dorpsraad, jullie als bestuurders en leden van de verschillende verenigingen van Koningshooikt. Steek een dikke pluim op jullie hoed en doe zo verder!”, besluit de voorzitter.

“Gisteren werd de start gegeven van de Week van de Vrijwilliger 2019. Een week om alle vrijwilligers te bedanken. Te bedanken voor hun niet-aflatende inzet . Het kan gaan binnen de eigen vereniging die culturele, sportieve, sociale activiteiten ontplooit voor de gemeenschap. Of voor een goed doel, of voor de buurt, voor bepaalde categorieën van mensen, of om de Stad te helpen bij het realiseren van bepaalde doelstellingen. Eén ding hebben al deze vrijwilligers gemeen: zij doen het uit vrije wil, in hun vrije tijd, onbezoldigd en met veel inzet en enthousiasme”, stelde burgemeester Frank Boogaerts.
“Mensen zoals jullie zijn er te weinig. Jullie zijn een voorbeeld voor iedereen en ik sluit mij graag aan bij de voorzitter van de Dorpsraad met mijn heel oprechte dikke merci voor de inzet, de hulp, onbaatzuchtig en gratis, dag in dag uit. In naam van het Stadsbestuur en in mijn persoonlijke naam bedankt voor uw inzet. Ik hoop en ben ervan overtuigd nog vele jaren op jullie te mogen rekenen. (MSL/foto’s MSL-SDW)