Jaaroverzicht 2019 - Lierinbeeld

Bal met de burgemeester

Lier: Het eerste bal met de burgemeester was een groot succes. De sfeer was feestelijk en ontspannen. De aanwezigen genoten kennelijk van het optreden van Pino Baresi en Ronny Lee. Na de openingsdans door de burgemeester en zij ega was de dansvloer geen moment meer leeg. Onder de aanwezigen werden tijdens een korte pauze enige prijzen, waaronder een fiets, verloot.
De opbrengst van deze bal avond gaat integraal naar het goede doel namelijk dagopvang “Den Brand”. (MSL/foto’s MSL-SDW)

Inhuldiging struikelsteen – herinnering aan Holocaust

Lier: In de Pannenhuisstraat ter hoogte van het nummer 144 werd een struikelsteen ter herinnering aan Dyszka Zolty en haar drie kinderen die enkele weken voor de bevrijding uit Lier gedeporteerd werden naar Auschwibrtz.

Waarom deze struikelsteen
Hitler en de nazi’s streefden een raszuiver Duits Rijk na, waarin geen plaats was voor Joden. Ze vervolgden hen gruwelijk.
Ook in bezet België opende de Duitsers de jacht op Joden. Alle gemeentebesturen moesten een adreslijst doorgeven van hun Joodse inwoners. In maart 1942 maakte het Lierse schepencollege gewillig dit “Jodenregister” over aan de bezetter.

“We staan hier op plek waar 75 jaar geleden een drama gebeurde. In het grote geheel van de Tweede Wereldoorlog een piepklein verhaal, een kleine traan in zee van verdriet die de Holocaust was. Maar het is een Liers verhaal, daarom vertellen we het. De familie Lemel waren Lierenaars, maar ze zijn door hun stad niet gered. Ze zijn door het destijdse stadsbestuur op Jodenlijst gezet. Ze waren verklikt door medeburgers. De gevolgen waren catastrofaal. Vader zag zijn gezin nooit meer terug, moeder werd met twee kleine kinderen en baby naar de gaskamer gevoerd.
Dyszka, David, Berisch en Mireille, Lier heeft jullie gefaald toen jullie ons nodig hadden. Nog erger: we zijn het vergeten”, zegt schepen Rik Verwaest in een emotionele toespraak.

Op 9 juni 1944 werd het gezin thuis opgepakt. Alleen vader Jakob kon op blote voeten ontsnappen langs de tuinmuur. Met hulp van Lierenaars kon hij onderduiken in Emblem tot het einde van de oorlog. Dyszka Zolty en haar kleine kinderen Berisch, David en Mireille werden naar de Mechelse Dossinkazerne afgevoerd. Op 31 juli vertrokken ze daar met het 26ste en laatste transport naar Auschwitz. In het vernietigingskamp werden ze wellicht meteen vergast.

“In 2018 besliste het stadsbestuur om deze zwarte bladzijde uit het Lierse verleden te herdenken. Samen met de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten werden een aantal leerlingen gevraagd voorstellen in te dienen voor een gedenkteken. De keuze viel op een stoeptegel in de vorm van een Joods grafschrift, ontworpen door Riet Smulders. Ernaast plaatsen we tegels met de namen van Dyszka Zolty en haar kinderen. Die worden nu op haar verjaardag ingehuldigd op hun laatste adres”, besluit schepen Verwaest. (MSL/foto’s MSL)

Cultuurmarkt in Den Bril

Lier: De deelraad Muziek- en Podiumkunsten organiseerde de zesde editie van de Lierse Cultuurmarkt in Den Bril. Het werd, zoals vorige jaren, een gezellige infomarkt waar vele culturele verenigingen uit Lier hun programmatie voor 2019-2020 en hun werking voorstelden. De toegang was zoals steeds gratis.
“Gezien het succes en de ruime belangstelling van vorige jaren, voelen steeds meer verenigingen zich aangesproken, zodat dit jaar niet minder dan twintig organisaties hun programma voor het komende theater- en podiumseizoen zullen presenteren”, zegt Philip De Koninck.
Naast de diverse informatiestandjes op de binnenkoer, kon je zowel in beide zalen, De Marollen en Spaanse Poort , op regelmatige tijden een preview gaan bekijken. Meer dan tien deelnemende verenigingen gaven een leuk optreden en lieten het publiek kennis maken met hun werking.
Live-muziek op de binnenkoer, een eetstandje, een gezellig terras en een leuke foyer maakten het gebeuren compleet.(SDW/foto’s SDW)

Wine, food & Music: proeven van 100 wijntjes in het Stadspark

Lier: Het BOHO Wine Fest vond dit jaar zijn weg terug naar het Lierse Stadspark.
Je kon er van meer dan 100 verschillende wijnen proeven in een gezellig kader. Je zag heel wat gelukkige en lachende mensen die genoten van het zonnetje en de wijn. “In vino veritas”, dat wist een van onze Romeinse vrienden, Plinius de Oudere, ook al te vertellen in zijn werk “Naturalis Historia”.
BOHO Wine Fest focust op het lokale, daarom werken we nauw samen met wijnhandelaars uit de streek die kwalitatieve wijnen aanbieden. Foodtrucks van lokale handelaars zorgen voor lekkere hapjes. Livebands treden tijdens het weekend op. Zondag middag bracht Pino Baresi Italië naar het BOHO Wine Fest. De inkom was gratis. (MSL/foto’s MSL)