Jaaroverzicht 2019 - Lierinbeeld

Julia Van Hool derde oudste van België

Lier: Op dinsdag 7 mei werd Julia Van Hool honderdtien jaar jong. Voor haar leeftijd is ze nog steeds in goede gezondheid.
Na een viering in de kapel van het WZC Sint Jozef werden de feestelijkheden verder gezet in de ontmoetingsruimte dicht bij haar kamer. Burgemeester Frank Boogaerts en schepen Rik Pets kwamen haar feliciteren bij deze feestelijke gebeurtenis.
Julia is de oudste inwoner die Lier ooit kenden. Ze is ook de oudste van de provincie en de derde oudste van gans België.

Hoe wordt je nu honderdtien?
“Ik heb mijn heel leven heel hard gewerkt. Ik denk dat het vooral aan het eten ligt. Om zes uur stond ik op om mijn huishouden te doen. Daarna ging ik naar onze zaak (beenhouwerij). 's Middags stond er altijd vers eten op de tafel. 's Avond, nadat de winkel, de toog en de diepvries gekuist was ging in naar achter om mijn eten voor de volgende dag klaar te zetten. Als alles klaar was gingen wij vroeg slapen. Wij gingen nooit uit, mijn man was altijd bij mij. Het is belangrijk dat je lichaam rust heeft. Zo sta je 's morgens fris en uitgeslapen terug op. Gezonde en verse voeding heeft mij geholpen om zo oud te worden. lk hou niet van die gereedgemaakte schotels die nu overal kan kopen. Dat zitten te veel bewaarmiddelen in en dat is zeker niet goed voor de gezondheid.”

Julia ziet er nog steeds goed en verzorgd uit, allen het gehoor en het zicht gaan wat achteruit. Ze geniet nog elke dag van het leven met een positieve ingesteldheid. “Zeuren en zaniken doe ik niet. Dat is voor niemand plezierig, ook niet voor mij en ook niet voor mijn kinderen. Ik heb het hier naar mijn zijn en maak van elke dag het beste.”

Tot einde 2015 woonde Julia nog alleen in haar eigen woning. Een ongelukkige val bracht een keerpunt in haar leven. Hierdoor werd ze een beetje bang en kwam ze op kortverblijf in WZC St.-Jozef in Lier. Met haar positieve ingesteldheid besliste ze dat het tijd werd voor een definitieve verhuis.

Julia werd geboren op 7 mei 1909 in de Augustijnenhoeve in Putte. Het echtpaar Van Hool telde vijf meisjes en twee zonen. Eind de jaren 20 begint zij samen met haar oudere zus een kapsalon in Koningshooikt. In die periode leert ze ook René Op de Beeck kennen. Zij huwen in 1932 en nemen de beenhouwerij in de Maasfortbaan over. Het echtpaar kreeg vier kinciljep Op 21 januari 1935 wordt hun eerst zoon Marcel (nu 84) geboren. Jos (83), Florent (78) en Annie (71) volgden nog. Ondertussen zijn er twee kleinkinderen Gerrit en Ilse en twee achterkleinkinderen Oli en Sophia. In 1966 geven René en Julia de beenhouwerij over aan hun zoon Florent en zijn echtgenote Mia. In 1982 overlijdt René, net voor ze hun vijftigste huwelijksverjaardag willen vieren. "Ik heb mijn gans leven gesleten in mijn zaak en in het huishouden. Daar voelde ik mij gedurende 32 jaar gelukkig in. Zolang ik het kon kookte ik mijn eigen potje. Ik wou niemand tot last zijn. Dat is nu allemaal voorbij. Op een avond toen ik wou gaan slapen was mijn been precies aan het 'slapen'. Ik ben toen recht gestaan en ben gevallen. Ik ben nog zelf naar mijn bed gekropen. De volgende dag is mijn zoon met mij naar het ziekenhuis gereden. Gelukkig had ik niets gebroken. Toen heb ik de moeilijke beslissing genomen om naar het rusthuis te gaan. Ik heb er nog geen minuut spijt van. Ze doen hier nu alles voor mij en ik ben hier helemaal tevreden. Ik krijg elke dag bezoek. Met mijn rollator heb ik hier al alle gangen rondgereden”, zegt Julia.

Hoe brengt een 110 jarige haar dag door?
"Dat is soms een probleem. Ik heb handen die niet kunnen stilzitten. Ik had vroeger een zaak en ben altijd bezig geweest. Ik leefde voor mijn kinderen en voor de zaak. Ik moest geen reizen hebben. Mijn kinderen komen bijna dagelijks op bezoek. Ze allemaal al met pensioen. Als het goed weer is gaan we al eens buiten met de rolstoel. Vroeger ging ik al eens naar de cafetaria. Nu doe ik dat niet meer. Het is veel te druk en dat kan ik niet meer aan.
"Ik heb de moed om honderdelf te worden. Volgend jaar mag jij zeker nog eens terugkomen om mijn honderd elfde verjaardag te vieren”, besluit Julia. (MSL/foto's MSL-SDW)

Bloemen op de Grote Markt

Lier: Naar jaarlijkse traditie richtte de Koninklijke Maatschappij voor Tuin- en Landbouw een grote bloemenmarkt in. Tussen 8 en 18 uur kon je genieten van de geurtjes en kleurtjes van allerhande soorten bloemen en aankopen kunnen doen om je huis en tuin op te fleuren. Heel wat aanbod, veel volk niettegenstaande het somtijds vochtige weer. (MSL/foto’s MSL)

Geslaagde negende editie van Lier Jazz Festival

Lier: Op woensdag 1 mei ging de negende editie van het Lier Jazz Festival door in de gebouwen van de Stedelijke Academie voor Muziek , Woord en Dans.(SAMWD). Er stonden tien jazz formaties op drie podia.

In de balletzaal traden Jazz Notes en Flintrop op. Er was ook een Singers Corner voorzien. In de auditiezaal traden het SAMWD8TET, Steph van Uytvanck en Koen Liekens Hitmachine op. Speciaal voor de kinderen was er het jazzy ‘Schaap Kindje Schaap’ verhaal. De Jezuïetenkerk was voorbehouden aan de grotere formaties en de big bands. Hier traden het Century Jazz Orchestra, de Bluejeans Big Band en de Big Band Lier op. Met deze laatste band was er ook een optreden van François van den Broeck, laureaat Senior Voice en Robin Crauwels pre-prof leerling sax van SAMWD en MNM Rising Star.

Voor de kinderen
Speciaal voor de kinderen stelde Sara Pieters, danseres, actrice en poppenspeelster, het jazz verhaal van Jaap het Schaap voor. Zij bracht het verhaal ‘Schaap kindje Schaap’ van Jaap het Schaap dat niet kan slapen. Op zijn nachtelijke zoektocht komt hij allerlei jazzy nachtdieren tegen: meneer Uil, meneer en mevrouw Kat, de Krekel, de Nachtvlinder en de Vleermuis, en ja, ook nog meneer Mol. Elk dier is een instrument en samen creëren ze een slaapliedje. De dieren praten niet, maar gebruiken hun instrument om te spreken.

Diverse activiteiten
Elke bezoeker kon deelnemen aan een initiatie jazzinstrumenten zoals piano, drums, sax, jazz gitaar, mondharmonica. Bovendien was de Adolph Sax Cie aanwezig… dé kans om op authentiek nagemaakte Adolph Sax-saxen te spelen!
Bij Studio Kadul kon je een herinnerings T-shirt laten zeefdrukken. (MSL/foto’s MSL-SDW)

89ste editie Grote Trek naar Scherpenheuvel

Berchem – Lier – Scherpenheuvel: De Vrienden van de Grote Trek richtten voor de 89ste maal hun jaarlijkse sportieve bedevaart naar Scherpenheuvel in.
“We vertrekken om vijf uur aan Berchem kerk voor een tocht van 57km. Onder begeleiding van de grote trom gaat het richting Lier waar we om 7.30uur ontbijten in het VTI. Om 8.15uur trekken wij verder naar Aarschot. Omstreeks 13uur eten we op de terreinen van ’BEKAF’. Om 14uur vertrekken we richting Scherpenheuvel waar we om 16uur zullen aankomen. Op dit laatste traject zal de Red Hackte Pipe Band ons begeleiden met hun impressionante schotse klederdracht en met spectaculaire doedelzakmuziek”, legt Erick De Cleyn ‘Betrouwbare Okapi’, coördinator van dit evenement uit.

Ook bekende Lierenaars stappen mee.
Tijdens de Grote trek mag iedereen onderweg aansluiten. In het VTI troffen wij de Lierse schepen voor bevolking Rik Pets aan. Vanaf Lier stapte hij zonder problemen mee naar Scherpenheuvel. “Ik wou deze sportieve uitdaging één maal in mijn leven meemaken”, aldus Rik Pets.

Ontstaan
Een groep scouts van district Antwerpen wilde in 1931 even van Antwerpen naar Scherpenheuvel wandelen als huldebetoon aan Maria. Ze vertrokken met vijftien. In Mortsel haakten er reeds twaalf af. De drie overgeblevenen zetten door en kwamen aan bij de basiliek te Scherpenheuvel. Ondertussen zijn we aan de 89ste editie gekomen.

“Jaar na jaar groeide de belangstelling en evolueerde de bedevaart mee met scouts en maatschappij. Sommigen doen het voor de sportieve uitdaging, anderen als bedevaart, nog anderen vooral voor de bijzondere vriendschappen die onderweg worden gevormd, iedereen heeft zo zijn eigen reden en overtuiging, iedereen is welkom”, besluit Betrouwbare Okapi. (MSL/foto’s MSL)